گسترش
  • شیعه
  • شیعهٔ دوازده‌امامی

اسامی امامان دوازده‌گانهٔ شیعیان امامیه حول نام محمد

دوازده امام (به عربی: الأئمة الاثنا عشر) جانشینان معنوی و سیاسیِ محمد، پیامبر اسلام، در اسلام شیعهٔ دوازده امامی هستند. این باور شامل عَلَویان سوریه و ترکیه نیز می‌شود.[۱] بنابر اصول شیعه، جانشین محمد انسانِ معصومی است که نه فقط با عدالت بر جامعه حکومت می‌کند، بلکه قانون الهی را حفظ و معنای تأویلیِ آن را بیان می‌کند. گفتار و کردار پیامبر و ائمه راهنما و الگویی برای جامعه است تا از آن پیروی کنند؛ در نتیجه آنان باید از گناه و اشتباه به‌دور باشند (عصمت) و براساس دستور الهی، یا نصّ، از طریق پیامبر برگزیده شوند.[۲][۳]

بنابر نظرِ شیعیان اَثنی‌ٰعَشَری، عقل یا خِرَدِ الهی، سرچشمهٔ روحِ پیامبران و امامان است و به آن‌ها دانشی باطنی به‌نام حکمت می‌دهد.[۴][۵] گرچه امام دریافت‌کنندهٔ وحی نیست، اما ارتباط نزدیکی با خدا دارد و بدین طریق خدا او را و امام هم به‌نوبهٔ خود مردم را راهنمایی می‌کند. نیز متون مقدسِ نزد امام او را در این کار کمک می‌کنند. امامت یا باور به راهنمایی الهی، باور بنیادین شاخه‌های اثنی‌عشری و اسماعیلیِ شیعه بوده، و مبتنی بر این مفهوم است که خداوند بشریت را بدون دسترسی به راهنمایی الهی رها نمی‌کند.[۶]

بنابر نظر شیعهٔ دوازده امامی، در هر عصری همواره امامی هست که متصدی همهٔ امورِ دین و شریعت در جامعهٔ مسلمان است. در نظر شیعیانِ دوازده امامی و صوفیان، علی اولین امام و جانشین محمد است و فرزندان وی از نسل فاطمهٔ زهرا، دختر پیامبر، امامان بعدی هستند. هر امام فرزندِ امام قبلی است، جز حسین بن علی که برادر حسن مجتبی است. آخرین امام حجت بن الحسن، کسی است که در نظر شیعیان هنوز زنده پنداشته می‌شود و به‌اعتقاد آنان در غیبت است و سرانجام روزی برای ایجاد عدل در جهان بازخواهد گشت.[۷] نیز بنابر باور شیعیان دوازده امامی و علوی، از پیش در حدیث دوازده خلیفه وجود امامان دوازده‌گانه پیش‌گویی شده‌است.[۸]

در هستی‌شناسیِ شیعیانِ علوی، خدا را «اَلْحَقّ (حقیقت)» نیز می‌نامند[۹] یا از او به‌عنوان «اَللّٰه» یاد می‌شود. خداوند زندگی (امکان) را آفریده و بخشی از خویش به‌نام روح را در آن قرار داده است؛ بنابراین جهانِ آفریده می‌تواند وجود او را منعکس کند.[۱۰] علویان به وحدتِ خداوند، محمد و علی اعتقاد دارند، اما این تثلیثی مُرَّکَب از خدا و شخصیت‌های تاریخیِ محمد و علی نیست؛ بلکه، محمد و علی نمایانگرِ نورِ خدا هستند، و نه خودِ خدا؛ نه از خدا مستقل هستند و نه ویژگی‌های جداگانه‌ای از او دارند.[۱۱]

فهرست[ویرایش]

شمارهتصویر خطاطینام
کامل
کنیه
عنوانتاریخ ولادت و درگذشت
ه‍.ق
م

[یادداشت ۱]

طول عمر

[یادداشت ۲]

اهمیتزادگاهعلت و محل درگذشت
و محل به خاک‌سپاری

[یادداشت ۳]

۱AliSVG.svgعلی بن ابی‌طالب

اَبُوالْحَسَن
  • امیرالمؤمنین
    (پیشوای مؤمنان)[۱۲]
  • ٱلْمُرْتَضَیٰ
    (دوست‌داشته‌شده)[۱۳]
  • ٱلْوَصِیّ
    (جانشین و یاری‌دهندهٔ پیامبر در انجام دستورهای خداوند)[۱۴]
  • ٱلْوَلِیّ
    (صاحب ولایت)[۱۵]
۲۳ (پیش از هجرت) – ۴۰ (پس از هجرت)[۱۶]

۶۰۰–۶۶۱[۱۷]

۶۱پسرعمو و داماد محمد. شیعیان او را جانشینِ راستینِ پیامبر، و اهل سنت او را خلیفهٔ چهارم می‌دانند. او تقریباً در همهٔ طریقت‌های تصوف جایگاه والایی دارد و اعضای این طریقت‌ها ارتباط‌شان با محمد را از طریق او به‌دست می‌آورند.[۱۸]مکه،
حجاز[۱۹]
توسط ابن ملجم مرادی، از خوارج، در کوفه ترور شد. ابن ملجم وی را با شمشیری زهرآلود در هنگام نماز، مورد ضربت قرار داد.[۲۰][۲۱]
مدفون در حرم علی بن ابی‌طالب در نجف،
عراق.[۲۲]
۲HassanSVG.svgحسن مجتبی

ابومحمد
اَلْمُجتَبیٰ
(برگزیده)[۲۳]
۳–۵۰[۲۴]

۶۲۴–۶۷۰[۲۵]

۴۷او بزرگ‌ترین نوهٔ زندهٔ محمد، از طریق دخترش فاطمه زهرا بود. حسن در کوفه، به‌عنوان خلیفه جانشین پدرش شد و براساس پیمان صلح با معاویة بن ابی‌سفیان، پس از تنها هفت ماه خلافت، کنترل بر عراق را واگذار کرد.[۲۶]مدینه،
حکومتِ محمد[۲۷]
به‌باور شیعه توسط همسرش و به‌دستور معاویه مسموم شد.[۲۸]
مدفون در بقیع، مدینه،
عربستان سعودی.[۲۹]
۳HusaynSVG.svgحسین بن علی

ابوعَبدِالله
سَیِّدُالشُّهَداء
(سَرورِ شهیدان)[۳۰]
۴–۶۱[۳۱]

۶۲۶–۶۸۰[۳۲]

۵۷او نوهٔ محمد و برادر حسن مجتبی بود. حسین اعتبار خلافتِ یزید را زیر سؤال برد. نتیجتاً او و خانواده‌اش در نبرد کربلا توسط لشکریانِ یزید کشته شدند. پس از این واقعه، سوگواری محرم مراسمی کلیدی در هویت شیعیان شد.[۳۳][۳۴]مدینه،
حکومتِ محمد[۳۵]
کشته و سربریده‌شده در نبرد کربلا.[۳۶]
مدفون در حرم حسین بن علی در کربلا،
عراق.[۳۷]
۴AliSajjadSVG.svgعلی بن الحسین

ابومحمد
سَجّاد، زَیْن‌ُالْعابِدین
(کسی که دائماً سجده می‌کند، زینتِ عبادت‌کنندگان)[۳۸]
۳۸[۳۹]–۹۵[۴۰]

۶۵۸/۹[۴۱] – ۷۱۲[۴۲]

۵۷نویسندهٔ ادعیهٔ صَحیفهٔ سَجّادیه، که به‌عنوان «زبور آل محمد» مشهور است.[۴۳]مدینه،
خلافت راشدین[۴۴]
بنابر نظر بیشتر علمای شیعه، او به‌دستور وَلید بن عَبدُالْمَلِک در مدینه مسموم شد.[۴۵]
مدفون در بقیع، مدینه،
عربستان سعودی.[۴۶]
۵MohammadBaqerSVG.svgمحمد بن علی

ابوجعفر
باقِرُالْعُلوم
(شکافندهٔ دانش‌ها)[۴۷]
۵۷–۱۱۴[۴۸]

۶۷۷–۷۳۲[۴۹]

۵۷منابعِ سنی و شیعه هردو او را از اولین و برجسته‌ترین فقها توصیف می‌کنند، که در دوره‌اش شاگردان بسیاری تربیت شده‌اند.[۵۰][۵۱]مدینه،
خلافت اموی[۵۲]
بنابر قول برخی از علمای شیعه، او به‌وسیلهٔ ابراهیم بن ولید در مدینه به‌دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد.[۵۳]
مدفون در بقیع، مدینه،
عربستان سعودی.[۵۴]
۶JafarSadeqSVG.svgجعفر بن محمد

ابوعبدالله
اَلصّادِق
(راستگو)[۵۵]
۸۳–۱۴۸[۵۶]

۷۰۲–۷۶۵[۵۷]

۶۵فقه جعفری را تأسیس کرد و کلام شیعه را توسعه داد. او علمای بسیاری را در زمینه‌های گوناگون تربیت کرد.[۵۸]مدینه،
خلافت اموی[۵۹]
بنابر قول منابع شیعه، او در مدینه به‌دستور ابوجعفر عبدالله منصور مسموم شد.[۶۰]
مدفون در بقیع، مدینه،
عربستان سعودی.[۶۱]
۷MusaKadhimSVG.svgموسی بن جعفر

ابوالحسن اوّل[۶۲]
اَلْکاظِم
(آرام)[۶۳]
۱۲۸–۱۸۳[۶۴]

۷۴۴–۷۹۹[۶۵]

۵۵رهبر جمعیت شیعی در دورهٔ انشعابِ اسماعیلیان و دیگر شاخه‌ها، پس از درگذشت جعفر صادق.[۶۶] او شبکه‌ای از وکلا را ایجاد کرد که خُمس را از جمعیت‌های شیعی در خاورمیانه و خراسان جمع‌آوری می‌کردند.[۶۷]مدینه،
خلافت اموی[۶۸]
وی در بغداد به‌دستور هارون‌الرشید زندانی و مسموم شد.[۶۹]
مدفون در حرم کاظمین در بغداد،
عراق.[۷۰][۷۱]
۸AliRedhaSVG.svgعلی بن موسی

ابوالحسن ثانی[۷۲]
اَلرِّضا
(پسندیده)[۷۳]
۱۴۸–۲۰۳[۷۴]

۷۶۵–۸۱۷[۷۵]

۵۵ولیعهدِ مأمون شد، به‌خاطر مباحثاتش با علمای مسلمان و غیرمسلمان معروف است.[۷۶]مدینه،
خلافت عباسی[۷۷]
بنابر منابع شیعی، او در طوس (مشهد امروزی) به‌دستور مأمون مسموم شد.[۷۸]
مدفون در حرم علی بن موسیَ الرِّضا در مشهد،
ایران.[۷۹]
۹MohammadJavadSVG.svgمحمد بن علی

ابوجعفر
اَلْجَواد، اَلتَّقی
(سخاوتمند، پرهیزکار)[۸۰]
۱۹۵–۲۲۰[۸۱]

۸۱۰–۸۳۵[۸۲]

۲۵در مواجه با خلافت عباسیان به سخاوتمندی و پرهیزکاری مشهور بود.[۸۳]مدینه،
خلافت عباسی[۸۴]
بنابر منابع شیعی، مسمومیت توسط همسر (دختر مأمون) در عراق، به‌دستور ابواسحاق محمد مُعْتَصَم.[۸۵]
مدفون در حرم کاظمین در بغداد،
عراق.[۸۶]
۱۰AliHadi.svgعلی بن محمد

ابوالحسن ثالث[۸۷]
اَلْهادی، اَلنَّقی
(راهنما، پیراسته)[۸۸]
۲۱۲–۲۵۴[۸۹]

۸۲۷–۸۶۸[۹۰]

۴۲شبکهٔ وکلا را در جامعهٔ شیعه تقویت کرد. او وکلا را با سفارش‌ها و آموزش‌هایی می‌فرستاد و درعوض، سهم امام از خمس و وجوهات شرعی را دریافت می‌کرد.[۹۱]مدینه،
خلافت عباسی[۹۲]
مسمومیت به‌دستور ابوعبدالله محمد مُعْتَزّ در سامرا.[۹۳]
مدفون در حرم عسکریین در سامرا،
عراق.[۹۴]
۱۱HassanAskariSVG.svgحسن عسکری
الحسن بن علی

ابومحمد
اَلْعَسکَری
(ساکن پادگان نظامی)[۹۵]
۲۳۲–۲۶۰[۹۶]

۸۴۶–۸۷۴[۹۷]

۲۸پس از درگذشت پدرش، مُعتَمِد عباسی محدودیت‌هایی برای او در بیشتر دوران زندگی‌اش اعمال کرد. شیعیان به‌خاطر جمعیت و قدرت فزاینده‌شان به‌شدت سرکوب می‌شدند.[۹۸]مدینه،
خلافت عباسی[۹۹]
مسمومیت به‌دستور ابوعباس محمد معتمد در سامرا.[۱۰۰]
مدفون در حرم عسکریین در سامرا،
عراق.[۱۰۱]
۱۲Mahdi.svgحجت بن الحسن

ابوالْقاسم
اَلْمَهدی، اَلْحُجَّة، اَلْاِمامُ الْغائِب
(نشانه، ملاک و معیار)[۱۰۲]
۲۵۵–تاکنون[۱۰۳]

۸۶۸–تاکنون[۱۰۴]

۱٬۱۵۳ سال، ۷ ماه و ۲۴ روزمطابق اعتقادات شیعیان دوازده امامی، صوفیان و مسلمانان سنی، او یک شخصیت تاریخی واقعی است.[۱۰۵]سامرا،
خلافت عباسی[۱۰۶]
بنابر اعتقادات شیعه (مهدویت) او از سال ۲۶۰ ه‍.ق زنده است و در غیبت به‌سرمی‌برد و این غیبت تا زمانی که خدا بخواهد ادامه دارد.[۱۰۷]

سال‌شمار[ویرایش]

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

۱۰

۱۱

|

۶۳۲

|

۶۵۲

|

۶۷۲

|

۶۹۲

|

۷۱۲

|

۷۳۲

|

۷۵۲

|

۷۷۲

|

۷۹۲

|

۸۱۲

|

۸۳۲

|

۸۵۲

|

۸۷۲

سال میلادی

۱۲

|

۸۷۴

|

۹۸۸

|

۱۱۰۲

|

۱۲۱۶

|

۱۳۳۰

|

۱۴۴۴

|

۱۵۵۸

|

۱۶۷۲

|

۱۷۸۶

|

۱۹۰۰

|

۲۰۱۴

سال میلادی

(۱) علی بن ابی‌طالب، از ۶۳۲ تا ۶۶۱ (۲۹ سال)

(۲) حسن مجتبی، از ۶۶۱ تا ۶۷۰ (۹ سال)

(۳) حسین بن علی، از ۶۷۰ تا ۶۸۰ (۱۰ سال)

(۴) سجاد، از ۶۸۰ تا ۷۱۲ (۳۲ سال)

(۵) محمد باقر، از ۷۱۲ تا ۷۳۲ (۲۰ سال)

(۶) جعفر صادق، از ۷۳۲ تا ۷۶۵ (۳۳ سال)

(۷) موسی کاظم، از ۷۶۵ تا ۷۹۹ (۳۴ سال)

(۸) علی بن موسی الرضا، از ۷۹۹ تا ۸۱۷ (۱۸ سال)

(۹) محمد تقی، از ۸۱۷ تا ۸۳۵ (۱۸ سال)

(۱۰) علی النقی، از ۸۳۵ تا ۸۶۸ (۳۳ سال)

(۱۱) حسن عسکری، از ۸۶۷ تا ۸۷۴ (۷ سال)

(۱۲) حجت بن الحسن، از ۸۷۴ تا زمان حال (تاکنون ۱۱۴۹ سال)

توضیحات

  • این الگو بر مبنای اندیشهٔ شیعه است.
  • در اندیشهٔ شیعی دورهٔ امامت و خلافت الهی علی بن ابی‌طالب از درگذشت پیامبر اسلام آغاز شده‌است. دورهٔ زمامداری وی بر مسلمین پس از کشته شدن عثمان بن عفان آغاز شد.
  • آغاز امامت هر امام مصادف با درگذشت امام پیشین است.
  • دورهٔ امامت حجت بن حسن از لحظهٔ درگذشت امام پیشین خود آغاز شده‌است و چون به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی وی زنده و از نظرها پنهان است؛ بنابراین، امامت حجت بن حسن تا زمان ظهور وی و پس از آن تا زمان از دنیا رفتن او ادامه دارد.
  • مقیاس نمودار در ردیف نخست با مقیاس ردیف دوم (مرتبط با حجت المهدی) یکسان نیست.

یادداشت‌ها