رئیس ولایتمدار یا ستایشگر اسفندیار؟!
دیروز بود که محمود احمدی نژاد بلافاصله پس از شرکت در مراسم بزرگداشت
میرزا کوچک خان، حکمی دیگر را برای پدر همسر پسرش، توقیع نمود!در این حکم
عریض و طویل که تعداد کلمات آن از 1000 واژه نیز تجاوز می کرد(!) اسفندیار
رحیم مشایی به سمت مشاور احمدی نژاد و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب
شد.
اگرچه بر مبنای حدیث متواتر نبوی؛ «بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن
و كوتاه باشد و خستگى نياورد.» اما گویی احمدی نژاد ترجیح داده است در این
نامه حق مطلب را به شکلی مبسوط درباره یار گرمابه و گلستانش ادا کند!
اگر با نگاهی نقادانه نسبت به این نوشته بنگریم، به روشنی درخواهیم یافت
که احمدی نژاد درباره حاشیه ساز ترین مهره کابینه اش، چه رویکرد و دیدگاهی
را مد نظر داشته است.
برای فهم بهتر این موضوع کافیست تا به تصنیفات ابوی شاه داماد در مدح پدر عروسش، نگاهی گذرا داشته باشیم.
احمدی نژاد در این طومار رحیم مشایی را فردی؛ 1) موحد 2) مومن 3) پاک 4)
صبور 5) دارای قلب و اندیشه ای زلال 6) عاشق 7) دلبسته به ارزش های الهی 8)
عارف 9) متعهد 10) شایسته 11) مدیر 12) مدبر 13) امین 14) توانمند 15)
هدیه الهی 16) افتخاری بزرگ 17) ژرف اندیش 18) با همت 19) دارای سعه صدر
20) جامع نگر و قس الی هذا، می داند!
احتمالاً جناب رئیس دولت خدمتگزار در تنظیم این نامه با گرته برداری و
تقلید از رساله مراجع عظام در برشماری ویژگی ها و شرایط فقیه جامع الشرایط،
مدد جسته اند؛ چراکه صفات بکار رفته از سوی احمدی نژاد در توصیف رحیم
مشایی، عیناً و یا حتی افزون تر از ویژگی های برشمرده در رابطه با فقیه
جامع الشرایط است!
بر فرض حقیقت و صادق بودن تمامی این صفات در توصیف جناب مشایی، این سوال
مهم و اساسی در ذهن خودنمایی می کند که چگونه ممکن است با وجود این ویژگی
های مهم در شخصیت اسفندیار رحیم مشایی، رهبری معظم انقلاب باز هم بر
برکناری ایشان از سمت معاونت اول رئیس جمهور تأکید داشتند و آن انتصاب را
کان لم یکن دانستند!
مساله و ابهام موجود در این قضیه آنست که چگونه، نظر و برداشت رییس دولت
ولایتمدار با منویات و دستورات رهبری انقلاب در یک راستا نمی گنجد!
از همین رو می باید در این ماه های پایانی دولت دهم، فعالیت ها و
اظهارنظرات مسئولین بلندپایه دولت بالاخص جنابان احمدی نژاد و مشایی را با
حساسیت بیشتری دنبال نمود.
ابتدا خبر رفتن اسفندیار رحیم مشایی از دفتر رئیس جمهور بر روی خبرگزاری ها قرار گرفت و متعاقب این موضوع، محمود احمدینژاد در حکمی سید حسن موسوی معاون سابق خود و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به ریاست دفترش منصوب کرد.
سپس محمدشریف ملکزاده نیز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شده و به محل کار سابق حسن موسوی رفت.
همچنین احمدینژاد در حکمی، مشایی را به عنوان مشاور خود و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب و در این حکم، رئیس دفتر سابقش را «عارف به آرمان مهدوی» معرفی کرد و آشنایی و همکاری با او را «هدیه الهی و افتخاری بزرگ» برای خویش دانست .
اما تغییرات شب گذشته در دولت منحصر به دفتر احمدی نژاد و سازمان میراث فرهنگی نشد و دو وزیر کابینه دهم نیز در این تغییر ها دخیل شدند که بر اساس آن رئیس قوه مجریه ابتدا وزیر ارتباطات را از کارش برکنار کرد و سپس در احکامی جداگانه علی نیکزاد وزیر وزارتخانه عریض و طویل راه و شهر سازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رضا تقی پور را به عنوان مشاور خود در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.
اما باید توجه داشت چندی پیش بود که با ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری ، وزارتخانه جدیدالتاسیسی بنام راه و شهرسازی پدید آمد و سکان آن دو در دست علی نیکزاد قرار گرفت و دیشب با برکناری وزیر ارتباطات و انتصاب نیکزاد بعنوان سرپرست این وزارتخانه حالا در مجموع سه وزارتخانه در دستان یکی از فرزندان دیار غیورمردان آذربایجان است.
و با این اوصاف می توان اینگونه نتیجه گرفت مدیریت بخش اعظمی از زیرساخت ها و مسائل مهم کشور در دست یک نفر قرار گرفته که در تشریح حوزه وسیع مدیریتی علی نیکزاد می توان گفت: مسکن مهر، کلیه امور راهسازی در کشور ، بنادر و کشتیرانی ، مدیریت شهرسازی ایران ، زیر ساخت های مخابراتی کشور، پست ، فناوری اطلاعات و ارتباطات سیار کشور در دستان یک نفر است.
اما اگر چشمانمان را برای روی پشت پرده عزل و انتصابات شب گذشته دولت ببندیم ، براستی رئیس جمهور با چه استدلالی با توجه به در دست داشتن مسئولیت دو وزارتخانه ادغام شده توسط نیکزاد باز هم سرپرستی یک وزارتخانه جدید را به وی می سپارد؟
آیا با توجه به تاکید دولت بر مکتب ایرانی و تمجیدهای مکرر شخص رئیس جمهور بر بزرگی مردم ایران، آیا در بین این ملت بزرگ شخصی جز نیکزاد برای انتصاب بعنوان سرپرست وزارت ارتباطات نبود؟
از نظر رئیس محترم جمهور اداره این حجم وسیع امور توسط یک نفر امکان پذیر است؟
علت برکناری تقی زاده عدم همکاری و فرمانبری مناسب از احمدی نژاد بود؟
ویژگی علی نیکزاد چیست که رئیس جمهور او را تا این مقدار امین و مورد اعتماد خویش می دانند؟
در پاسخ به این سوالات یقینا همه دلسوزان انقلاب و ایران بر این نکته اتفاق نظر دارند که اگر فردی مسئولیتی را بپذیرد و توان انجام آن را نداشته باشد یقینا ظلمی نابخشودنی را در حق ملت انجام داده و علاوه بر انزجار مردم از اینگونه افراد ، عقوبت الهی هم گریبانگیر آنان خواهد بود.
وی در ابتدا در پاسخ به این پرسش که با توجه به خاتمه بحث سوال از رئیس جمهور و تاکید هوشمندانه رهبری بر موضوع حفظ آرامش در جامعه ، به نظر حضرتعالی آیا با توجه به لزوم نقد دلسوزانه در کلام رهبری ، نقد سازنده مخل آرامش در جامعه است؟ گفت: بنده سبکی را انتخاب کرده ام و نظرم این است که وقتی ما مشکلی را می بینیم بجای اینکه مستقیما به آن مشکل بپردازیم و آنرا بکوبیم بیایم راه درست کار را نشان دهیم . به عنوان مثال در موضوع حمایت از تولید ما نباید هجمه وارد کنیم که سیاست دولت اشتباه است و بخش دولتی را ببریم زیر سوال تا دولت هم گارد بگیرد .
بلکه برعکس باید گفت که برای حمایت از تولید این کارها باید انجام شود و این کارها نباید انجام شود این نتیجه اش این میشود که ما راه درست را نشان داده ایم و راه غلط هم خود به خود مشخص خواهد شد.
سخنگوی فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه اظهار داشت: من الان فضای کشور
را طوری می بینم که وقتی به برخی از دولتی ها میگوئید که این کارت اشتباه
است، گارد می گیرند و شروع می کنند به دفاع از کار خود اما وقتی که شما دو
مشخصه کار غلط و درست را بگوئید خودشان استقبال می کنند و ما در عمل می
بینیم که پیشنهادات پذیرفته شده و عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد: به هر حال من اعتقادم این است که مدتی که از عمر دولت باقی
مانده دو بخش است . یک بخش قبل از انتخابات که حدود شش ماه و یک بخش دیگر
هم بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، بعد از انتخابات دولت آرام خواهد
بود ولی خوب الان فضای استرس و فشار است اگر ما در تبین مشکلات بدون اینکه
ما بعنوان قاضی وارد ماجرا بشویم فقط بگوئیم که فلان مشکلات وجود دارد و
راه درست هم این است ، این بهتر خواهد بود که ما نام افراد را بیاوریم و به
آنها حمله کرده و آنرا نقد کنیم ولو اینکه نقدش صحیح و منصفانه باشد نه
اینکه این کار درست نیست اما در حال حاضر جواب نمیدهد.
عضو کمیسیون صنایع نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال
حاضر اگر به برخی از مسئولین مستقیما نقد کنیم شاید گرهی از کار مردم باز
نشود و سوء برداشت بوجود بیاید که نقدها انتخاباتی است اظهار داشت: خیلی
وقتها هم مردم هم دولتی ها فکر میکنند که بحث انتخاباتی است که ما مثلا در
حوزه پتروشیمی مشکلات را بیان می کنیم و برخی در تلاشند تا موضوع را
اینگونه جلوه دهند که نقدها انتخاباتی است.
نماینده مردم خوی و پایپاره به عنوان توصیه به دولت،در هفت ماه پایانی خدمتش برای حفظ ارامش در جامعه اینگونه اظهار نظر کرد:
بنده در کنار وظیفه نمایندگی حداقل 22 سال است که بعنوان استاد دانشگاه در
فضای آکادمیک حضور دارم ، بنابر این حتی اگر نماینده هم نبودم باز وظیفه
ام بود بعنوان یک دانشگاهی پیشنهادات مشوقانه ام را به دولت یا هر مسئول
دیگری ارائه دهم . بنده به دولت پیشنهاد و توصیه می کنم که در این فرصت
باقی مانده قدر ثانیه ها را برای خدتمتگذاری بداند. این فرصت تمام میشود.
هر کسی نوبتی دارد دیگران رفتند به ما سپردند ما هم خواهیم رفت و میز و حکم
و قدرت باید واگذار شود.
دولت باندبازی را حذف کرده و به شاسیته سالاری بها دهد
این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه خطاب به رئیس جمهور توصیه هایی را
ارائه کرد و افزود: من مشخصا توصیه ام به آقای رئیس جمهور این است که چشمش
را باز کند حتی اگر دیگران رفتار تحریک آمیز و اشتباه داشتند رئیس جمهور
باید کار خودش را صحیح انجام دهد و آنهم این است که در این فرصت توانمندی
هایی که در جامعه هست را احصا کرده و کارهای فراموش شده را عملیاتی کند.
اقدامات زیربنایی را تکمیل کرده و در خصوص اصلاح سیستم و افزایش سلامت
اداری اقدام کند ، باندبازی را حذف کرده و به شاسیته سالاری بها دهد ، من
اگر خودم رئیس جمهور بودم از حالا با تیب خاطر با آرامش کار را ادامه
میدادم . نباید نگران دوره بعدی ریاست جمهوری بود.
در کشور ما تا به حال هر رئیس جمهوری بر سر کار آمده 8 سال کار کرده و بعد
بخواهد یا نخواهد باید تسلیم شده و خداحافظی کند و برود و به نظر من هم
آقای احمدی نژاد نباید برای دولت یازدهم نگران باشد.
حسینی صدر در پایان خاطرنشان کرد: این مملکت مردم آگاهی داشته و رهبری هم
به لطف خدا با درایت بر امور احاطه کامل دارند ، باید رئیس جمهور تمام
انرژی خود را صرف این کند که الان در این فرصت باقی مانده کارهای نکرده را
به به سر انجام برساند .
من میخواهم در نهایت تاکید کنم طبق فرمایش مقام معظم رهبری دولت آقای
احمدی نژاد دولت پرکاری بوده ، اما اگر به حاشیه ها بپردازد تمام آن خدمات
فراموش می شود و زحماتش هم دستخوش قرار خواهد گرفت و بعد از ریاست جمهوری
از احترام می افتد یعنی دیگر جایگاه سابق را صد در صد از دست میدهد اما در
این هفت ماه باقیمانده آقای احمدی نژاد باید قدر فرصت ها و توفیق خدمت به
مردم را بداند و با مردم رو راست و صمیمی برخورد کند.
تغییرات غیرمنتظره شبگذشته در دولت باعث شد تا گمانه زنیها درباره کاندیدای دولت در انتخابات ریاست جمهوری وارد فاز جدیدی شود این جابهجاییها تاکتیکی از سویی گرایش دولت به نامزدی غلامحسین الهام که پیشتر به عنوان سخنگوی دولت منصوب شده بود را تقویت میکند، بر اساس این تحلیل ائتلاف جبهه پایداری با دولت از طریق به حاشیه راندن رئیس دفتر رئیس جمهور امکان پذیر بود. لذا اسفندیار رحیم مشایی شب گذشته از این سمت کنار گذاشته شد تا کدورتهای طیفی از جبهه پایداری با دولت بر طرف شود. چنانکه نشریه 9 دی منتسب به جبهه پایداری نیز روز گذشته با انتشار مطلبی از تمام رسانههایی که شانس مشایی را برای نامزدی دولت بیشتر از الهام دانسته بودند انتقاد و آن را به «پریشان گویی فتنه گران، سنتیها و اصلاح طلبان علیه الهام» یاد کرد. همچنین محصولی در این باره به صراحت گفت: «با حضور الهام در دولت به دولت نزدیکتر شدهایم.»
اگرچه از سوی دیگر حکم هزار کلمهای محمود احمدی نژاد برای مشایی و به کاربردن اوصاف ویژه برای او تا حدی صحت این تحلیل را خدشه دار میکند و اتفاقاً احتمال فراغت یا غار رئیس جمهور از امورات دولت با هدف تمرکز بر فعالیتهای انتخاباتی را قوت میبخشد.
در این اثناء از ماهها پیش احتمال نامزدی سید حسن موسوی نیز که شب گذشته بر صندلی مشایی تکیه زد، مطرح شده اما هیچگاه از سوی کارشناسان سیاسی جدی گرفته نشده بود ولی حرکت تاکتیکی دیشب رئیس جمهور شائبه نامزدی وی و همچنین احتمال نامزدی نیکزاد، مرد همیشه آماده دولت برای سرپرستی وزارتخانهها را قوت بخشید به نظر میرسد محمود احمدینژاد در نقش یک مربی به چند بازیکن همزمان برای گرم کردن ماموریت داده است و در این مقطع زمانی نمیتوان به صورت قطعی گزینه نهایی دولت را برای تعویض نهایی و اجرایی پروژه پوتین مدودوف تشخیص داد.